Check25.000+ mensen aan hun droombaan geholpen

Check73% groeit door naar een vaste baan

Waar ben je naar op zoek?

Werving en selectie uitbesteden aan een wervingsbureau of zelf doen?

  • Werkgevers blog
  • Werving en selectie uitbesteden aan wervingsbureau of zelf doen?

Uit recent onderzoek blijkt dat 80 procent van de bedrijven aangeeft dat werving en selectie een van de grootste uitdagingen is (McKinsey, 2023). Organisaties hebben uiteenlopende redenen om werving en selectie in eigen huis te houden of juist uit te besteden. Twijfel jij bij het plaatsen van nieuwe vacatures steeds over het zelf blijven doen of om ervoor te kiezen om werving en selectie uit te besteden? In dit artikel zetten we een aantal argumenten met voors en tegens op een rij, zodat jij een objectieve keuze kunt maken.

Wat is werving en selectie?

Werving en selectie is het proces waarbij bedrijven kandidaten aantrekken en de best passende kandidaat kiezen. Bij werving gaat het onder andere om vacatures plaatsen, kandidaten vinden en sollicitaties screenen. Selectie omvat het evalueren van kandidaten via gesprekken en soms het inplannen van een meeloopdag, om de beste match te vinden.

Wanneer je werving en selectie uitbesteedt aan NasWerkt, nemen wij het hele wervingsproces uit handen en komt de nieuwe medewerker direct bij jou in dienst. Zo kun jij je focussen op andere taken. 

Voordelen van werving en selectie uitbesteden

1. Je bespaart tijd en behoudt focus op jouw business

Wist je dat maar liefst 53 procent van de vacatures moeilijk vervulbaar zijn? Dat zijn vacatures waar geen tot weinig sollicitanten op afkomen (UWV, 2024). Dat is meer dan de helft! Een succesvolle werving kan dus veel tijd kosten en benodigd de juiste expertise. 

Wanneer je het werving- en selectieproces uitbesteedt, kun jij je richten op je belangrijke taken en verantwoordelijkheden. Zo heb je de volledige focus op jouw core business en groei van je bedrijf. Recruitment kost vrijwel altijd meer tijd dan je van tevoren denkt. Door dit uit te besteden, voorkom je dat je hierin verstrikt raakt en afgeleid wordt. 

2. Gebruik de expertise van een wervingsbureau

Een goed recruitmentbureau zorgt ervoor dat kandidaten op een professionele manier benaderd worden. Zij weten wat belangrijk is bij het vervullen van een bepaalde vacature, zowel qua competenties als op het gebied van cultuur en teammatch. 

Recruitment Consultants beschikken over de kennis, ervaring en vaardigheden om de juiste kandidaten te vinden, zelfs in een krappe arbeidsmarkt zoals nu. Ze hebben toegang tot een breed netwerk van potentiële kandidaten en kunnen vacatures sneller invullen.

3. Vergroot je succeskans

Je kunt de ambities van je organisatie niet alleen waarmaken, daarom zoek je nieuwe medewerkers. Iedere nieuwe medewerker brengt unieke kwaliteiten mee die bijdragen aan je bedrijfsdoelen. Maar wat verwacht je precies van je nieuwe collega? Formuleer dit zo concreet en meetbaar mogelijk in de functieomschrijving. Dit is iets wat je samen met een werving- en selectiebureau zoals NasWerkt kunt doen.

Bij NasWerkt weten we hoe belangrijk deze stap is in het wervingsproces. Tijdens de selectiefase kun je zo beter vergelijken welke kandidaat het beste past. Andersom geldt ook: voor een nieuwe medewerker is het ook belangrijk dat de functieomschrijving duidelijk is.

4. Je bent flexibel en kan snel schakelen

Je kunt de werving en selectie opschalen of afschalen, afhankelijk van jouw behoeften. Als je bijvoorbeeld weet dat er een piekperiode aankomt of dat een medewerker tijdelijk afwezig is, kun je zo tijdig inspelen op deze veranderingen. Dit betekent dat je, afhankelijk van de hoeveelheid werk of het aantal openstaande vacatures, gemakkelijk kunt op- of afschalen met het wervingsproces.

Recruitment proces

Waarom je zelf je werving zou doen

1. Je hebt een eigen HR-afdeling

Als jouw HR-afdeling veel recruitmentervaring heeft, is dat een groot voordeel. Jouw eigen personeel kent de organisatie goed. Ze weten precies welke ervaring nodig is en welke persoonlijkheid in het team past en bij de ambities van de organisatie aansluit.

Maar HR is een breed vakgebied. Een HR-Medewerker is niet automatisch een Recruiter. Recruitment vraagt om meer dan alleen het schrijven van een vacaturetekst, het plaatsen van de vacature en het voeren van sollicitatiegesprekken. Heeft jouw HR-team de juiste skills om de beste mensen te werven? En werkt het team goed samen met de afdeling waar de nieuwe collega aan de slag gaat?

2. Via je eigen netwerk kun je wellicht nieuw personeel vinden

Als je zelf een groot netwerk hebt, heb je misschien geen externe hulp nodig bij je werving en selectie. Vooral als je in een nichemarkt opereert, heb je soms zicht op wie er beschikbaar zijn.

Maar hoe groot je netwerk ook is, de beste kandidaat zit er niet altijd tussen. En soms kan het gevoelig liggen om iemand direct te benaderen, bijvoorbeeld als die persoon bij een concullega, klant of relatie werkt.

3. Jij kent je organisatie het beste

Staan in jouw organisatie alle neuzen dezelfde kant op? Heb je duidelijke ambities geformuleerd en weet je precies welke professionals je nodig hebt om die te bereiken? Kun je goed inschatten welke persoonlijkheidstypes nu en in de toekomst bij jouw bedrijf passen? Dan is dat een goed argument om zelf te werven.

Toch kan een frisse blik van buitenaf nieuwe inzichten geven. Een wervingsbureau kan op basis van onderzoek aantonen dat je soms een ander type persoon nodig hebt dan je zelf denkt. Of dat de functie door de jaren heen veranderd is en er nieuwe talenten nodig zijn om deze goed te vervullen.

4. Zelf werven kan goedkoper zijn

Samenwerken met een werving- en selectiebureau kost inderdaad geld, terwijl je bij zelf werven soms minder kosten hebt. Zelf werven is echter alleen goedkoper als je altijd én vlot de juiste medewerker vindt.

De kosten van een mislukte arbeidsrelatie zijn vaak hoger dan die van het vinden van een medewerker die wel goed op z'n plek zit. Bovendien, als je eigen werving langer duurt dan via een wervingsbureau, ben je ook geld kwijt aan de langere zoektocht en gemiste productiviteit.

Werving en selectie sollicitatiegesprek

Waarom wervingsbureau NasWerkt inschakelen?

Bij NasWerkt begrijpen we dat elke organisatie uniek is en dat een one-size-fits-all aanpak niet werkt. Onze kracht ligt in maatwerk en een persoonlijke benadering. Hier zijn enkele manieren waarop wij toegevoegde waarde bieden voor jouw personeelswerving:

Diepgaande marktkennis 

Onze Recruitment Consultants en marketingafdeling hebben grondige kennis van de markt en blijven constant op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen. Hierdoor blijven we op de hoogte van de beste wervingsstrategieën en recruitment tips.

Maak gebruik van ons brede netwerk

Met vestigingen in Nijmegen, Den Bosch, Eindhoven, Waalwijk en Venray hebben we een uitgebreid netwerk opgebouwd. Dit stelt ons in staat om snel en efficiënt de juiste kandidaten te vinden, zelfs voor de meest gespecialiseerde functies.

Persoonlijke benadering 

Bij NasWerkt geloven we in een persoonlijke aanpak. We nemen de tijd om de bedrijfscultuur, de specifieke behoeften en de doelen van onze klanten te begrijpen. Dit zorgt ervoor dat we niet alleen kandidaten vinden die voldoen aan de vereiste kwalificaties, maar ook perfect binnen het team passen.

Een maximaal bereik van jouw vacatures

Wij maken gebruik van verschillende jobboards waarop we vacatures plaatsen, hebben een groot social media bereik en zetten e-mailcampagnes in om zoveel mogelijk kandidaten te bereiken. We hebben inmiddels al meer dan 25.000 mensen aan een nieuwe baan geholpen!

Wij geloven in maatwerk

Bij NasWerkt kijken we altijd naar welke dienst het beste aansluit bij een klantvraag. NasWerkt biedt naast Werving & Selectie, ook Uitzenden, Detachering en In-house Recruitment aan. Daarnaast kunnen we een werken-bij-website integreren binnen onze website, waar jouw vacatures overzichtelijk worden gepresenteerd. 

Case study: een succesvol voorbeeld

Een van onze klanten, een leverancier van producten voor de scheepvaart, offshore, industrie en bouw, had moeite om een nieuwe medewerker voor de verkoop binnendienst aan te trekken. Dankzij onze uitgebreide marktkennis en netwerk konden we binnen korte tijd meerdere gekwalificeerde kandidaten voorstellen. Na een grondige selectieprocedure, waarbij zowel de vaardigheden als de culturele fit werden beoordeeld, koos het bedrijf voor een kandidaat die sindsdien een belangrijke rol speelt op de verkoop binnendienst.

We gaan graag met je in gesprek over de werving en selectie van personeel

Gerelateerde blogs

Voordelen van samenwerken met een ABU-gecertificeerd uitzendbureau
Informatief Tips en tricks

Voordelen van samenwerken met een ABU-gecertificeerd uitzendbureau

Een belangrijk keurmerk binnen de uitzendbranche is het ABU-keurmerk. Wat betekent dit keurmerk eigenlijk en waarom moet je samenwerken met een ABU-gecertificeerd uitzendbureau? Je leest het hier!
Lees meer
Krappe arbeidsmarkt: feiten, cijfers en tips in 2024
Personeel werven Ontwikkelingen arbeidsmarkt

Krappe arbeidsmarkt: feiten, cijfers en tips in 2024

De krappe arbeidsmarkt blijft voorlopig. Maar personeel blijf je nodig hebben. Hier lees je feiten en cijfers over de arbeidsmarkt, en tips wat jíj kunt doen om je personeelstekort te doorbreken.
Lees meer
Tips en voorbeelden voor personeel werven
Personeel werven Tips en tricks

Tips en voorbeelden voor personeel werven

De arbeidsmarkt is momenteel zeer competitief, met meer vacatures dan beschikbare werkzoekenden. Hoe zorg je er in deze arbeidsmarkt voor dat jouw vacatures worden ingevuld? Jij moet opvallen bij werkzoekend Nederland! In deze blog vind je tips en originele voorbeelden om personeel te werven.
Lees meer
Vier de 'Dag van de flexmedewerker'
Werkgeluk en behoud werknemers

Vier de 'Dag van de flexmedewerker'

Jaarlijks staat op de derde donderdag van juni de flexwerker centraal tijdens de 'Dag van de flexmedewerker'. In dit artikel duiken we in de betekenis van deze dag en het belang van flexwerkers.
Lees meer
Voordelen van samenwerken met een ABU-gecertificeerd uitzendbureau
Informatief Tips en tricks

Voordelen van samenwerken met een ABU-gecertificeerd uitzendbureau

Een belangrijk keurmerk binnen de uitzendbranche is het ABU-keurmerk. Wat betekent dit keurmerk eigenlijk en waarom moet je samenwerken met een ABU-gecertificeerd uitzendbureau? Je leest het hier!
Lees meer
Krappe arbeidsmarkt: feiten, cijfers en tips in 2024
Personeel werven Ontwikkelingen arbeidsmarkt

Krappe arbeidsmarkt: feiten, cijfers en tips in 2024

De krappe arbeidsmarkt blijft voorlopig. Maar personeel blijf je nodig hebben. Hier lees je feiten en cijfers over de arbeidsmarkt, en tips wat jíj kunt doen om je personeelstekort te doorbreken.
Lees meer