Check25.000+ mensen aan hun droombaan geholpen

Check73% groeit door naar een vaste baan

Waar ben je naar op zoek?

De meest gewilde arbeidsvoorwaarden volgens recent onderzoek (2024)

  • Werkgevers blog
  • De meest gewilde arbeidsvoorwaarden volgens recent onderzoek 2024

Naar de perfecte arbeidsvoorwaarden: wat werknemers écht willen

In de huidige arbeidsmarkt is het vinden en behouden van talent een ware uitdaging. Werknemers zijn veeleisender geworden en het gaat al lang niet meer alleen om een goed salaris. Wat maakt een werkgever nu echt aantrekkelijk? In dit artikel met informatie uit een recent onderzoek van Indeed, duiken we dieper in de meest gewilde arbeidsvoorwaarden van dit moment. Lees snel verder om te ontdekken wat tegenwoordig echt belangrijk is voor werknemers en hoe jij hier op in kunt spelen!

Wat houdt het onderzoek in?

YouGov heeft in opdracht van Indeed onderzoek gedaan naar de meest gewenste arbeidsvoorwaarden in Nederland. Er is onderscheid gemaakt tussen arbeidsvoorwaarden die doorslaggevend zijn om van baan te veranderen en arbeidsvoorwaarden die het meest populair zijn om bij een werkgever te blijven werken. Ook is er onderzoek gedaan naar de meest gewenste secundaire arbeidsvoorwaarden. Tijdens het onderzoek zijn 511 werknemers verdeeld over verschillende functies, vakgebieden en leeftijden online geïnterviewd, samen met 103 HR-beslissers.

De meest doorslaggevende arbeidsvoorwaarden om van baan te veranderen

Alle respondenten mochten drie antwoorden kiezen. Dit zijn de meest gekozen antwoorden:

1. Een goed salaris

Voor bijna de helft van de respondenten - 49 procent - is een beter salaris willen de belangrijkste reden om van baan te veranderen. Het salaris speelt een grote rol, zelfs meer dan secundaire arbeidsvoorwaarden. Sterker nog, 51 procent geeft aan dat het salaris belangrijker is dan andere voordelen, ook al zijn deze financieel aantrekkelijker.

Daarnaast vindt 43 procent het cruciaal dat een salaris wordt vermeld in vacatures. Als je het salaris weglaat in vacatures, loop je 43 procent van de potentiële kandidaten mis.

2. Een positieve werksfeer

Met 36 procent staat een onprettige werkomgeving op de tweede plek met redenen om van baan te veranderen. Werknemers willen zich fijn voelen op hun werkplek, waar ze plezier kunnen hebben en zichzelf kunnen zijn. Dit benadrukt het belang van een goede cultuur binnen een organisatie.

3. Dicht bij huis kunnen werken

Voor 31 procent van de respondenten is het kunnen werken dicht bij huis een belangrijke factor bij het kiezen van een nieuwe baan. Dit maakt het leven gemakkelijker en vermindert reistijd, wat bijdraagt aan een betere werk-privébalans.

4. Flexibel kunnen werken

Flexibiliteit op de werkvloer is voor 26 procent van de respondenten doorslaggevend. Dit kan betekenen dat zij de vrijheid willen om hun werktijden zelf in te delen of om deels thuis te werken. Flexibele werkopties zijn steeds belangrijker geworden in de moderne arbeidsmarkt.

5. Betekenisvol werk doen

Bijdragen aan de maatschappij of het milieu, of iets kunnen betekenen voor anderen, is voor 23 procent van de respondenten een belangrijke reden om van baan te veranderen. Mensen willen werk dat hen voldoening geeft en waarmee ze een positieve bijdrage kunnen leveren.

Populaire arbeidsvoorwaarden om van baan te veranderen. Bron: YouGov in opdracht van Indeed

De meest gewenste secundaire arbeidsvoorwaarden

Alle respondenten mochten vijf antwoorden kiezen. Dit zijn de meest gekozen antwoorden:

1. 13e maand

Twee op de vijf respondenten – 42 procent – ontvangt het liefst een 13e maand, waardoor het een zeer populaire secundaire arbeidsvoorwaarde is. Meer dan de helft - 52 procent - voelt zich meer betrokken op het werk als ze een extra financieel voordeel ontvangen.

2. Extra betaald verlof

Ongeveer 27 procent van de werknemers geeft de voorkeur aan extra betaald verlof. Dit biedt hen de mogelijkheid om meer tijd door te brengen met familie en vrienden of de wereld te verkennen, zonder zich zorgen te hoeven maken over hun inkomen.

3. Pensioenregeling of collectieve verzekering

Voor 23 procent van de respondenten is een goede pensioenregeling of collectieve verzekering gewenst.

4. Eenmalige winstuitkering en vergoeding voor woon-werkverkeer

Met 21 procent van de stemmen heeft de eenmalige winstuitkering en een vergoeding voor woon-werkverkeer een gedeelde vierde plek. Deze voordelen helpen om extra kosten te dekken en zorgen voor een gevoel van waardering door de werkgever.

5. Mogelijkheid tot thuiswerken

De mogelijkheid om thuis te werken is belangrijk voor 17 procent van de respondenten. Sinds in coronatijd thuiswerken de norm werd, wordt thuiswerken door steeds meer werknemers gewenst. Thuiswerken biedt flexibiliteit, een betere werk-privébalans en kan reistijd verminderen.

Toch wil meer dan de helft van alle respondenten geen lager salaris accepteren in ruil voor extra financiële secundaire arbeidsvoorwaarden. Zelfs niet als de secundaire arbeidsvoorwaarden financieel interessanter zijn.

Populaire gewenste secundaire arbeidsvoorwaarden Bron: YouGov in opdracht van Indeed

Vergelijkbaar onderzoek uit 2020: de veranderingen ten opzichte van toen

Opvallend is dat in 2020 toen de arbeidsmarkt minder krap was er een vergelijkbaar onderzoek door Indeed werd uitgevoerd naar populaire secundaire arbeidsvoorwaarden. Toen waren een pensioenregeling en reiskostenvergoeding het belangrijkst, maar die zijn nu flink gedaald in populariteit. De dertiende maand stond destijds op de vierde plek, maar nu bovenaan. Extra betaald verlof is van de zesde naar de tweede plek gestegen. Doorgroeimogelijkheden zijn uit de top vijf verdwenen en vervangen door thuiswerken of flexibel werken. Opleidingsmogelijkheden hebben plaatsgemaakt voor extra betaald verlof.

De meest populaire arbeidsvoorwaarden om bij een werkgever te blijven

Alle respondenten mochten weer drie antwoorden kiezen. Dit zijn de meest gekozen antwoorden:

1. Een positieve werksfeer

Bijna de helft - 48 procent - van de respondenten geeft aan dat een positieve werksfeer de belangrijkste reden is om bij een werkgever te blijven. Een prettige werkomgeving zorgt voor meer werkplezier, minder stress en een hogere betrokkenheid.

2. Dicht bij huis kunnen werken

Voor 33 procent van de werknemers is het belangrijk om dicht bij huis te kunnen werken. Dit vermindert de reistijd en draagt bij aan een betere werk-privébalans en meer vrije tijd.

3. Flexibel werken

Flexibiliteit in werkuren en werklocatie is een belangrijke factor voor 28 procent van de respondenten. 

4. Goed salaris 

Voor 26 procent van de werknemers is een aantrekkelijk salaris een belangrijke reden om bij een werkgever te blijven. Toch vindt bijna de helft (43 procent) van de respondenten dat ze meer salaris zouden moeten krijgen, wat aangeeft dat een goed salaris essentieel is voor tevredenheid en het behouden van werknemers.

5. Betekenisvol werk doen

Betekenisvol werk doen krijgt 26  procent van de stemmen en is daarmee een cruciale factor om werknemers te behouden. Werknemers willen het gevoel hebben dat hun werk bijdraagt aan iets groters.

Populaire arbeidsvoorwaarden om bij een werkgever te blijven Bron: YouGov in opdracht van Indeed

Dus, wat willen werknemers en waar kun jij iets mee doen?

Werknemers willen meer dan alleen een goed salaris. De belangrijkste arbeidsvoorwaarden in een tijd van arbeidsmarktkrapte zijn een goed salaris, positieve werksfeer, werken dicht bij huis, flexibiliteit en betekenisvol werk doen. Gewenste secundaire arbeidsvoorwaarden zijn een 13e maand, extra betaald verlof en een goede pensioenregeling. Sinds de coronapandemie zijn flexibel werken en thuiswerken steeds belangrijker geworden. Werkgevers die op deze behoeften inspelen, trekken makkelijker talent aan en behouden werknemers beter.

Op zoek naar goed personeel?

Dan ben je op de juiste plek! Met meer dan 20 jaar ervaring in recruitment helpen wij jou aan vaste of tijdelijke versterking door middel van Uitzenden, Detachering of Werving & Selectie. Wij zorgen voor een vlotte en effectieve werving, zodat jij je kunt concentreren op waar je goed in bent. Zullen we kennismaken?

Gerelateerde blogs

Tewerkstellingsvergunning aanvragen bij het UWV
Informatief Wet- en regelgeving

Tewerkstellingsvergunning aanvragen bij het UWV

Ontdek hoe je als Nederlandse werkgever een tewerkstellingsvergunning aanvraagt voor werknemers buiten de EU, zoals asielzoekers. Lees waarom deze vergunning essentieel is en hoe het aanvraagproces werkt bij het UWV.
Lees meer
Mogen asielzoekers werken?
Informatief Wet- en regelgeving

Mogen asielzoekers werken?

Als bedrijf vraag je je misschien af: mogen asielzoekers werken? Het antwoord is: ja, zeker! Hier lees je wat de voordelen zijn en wat erbij komt kijken als je met asielzoekers gaat werken.
Lees meer
Werving en selectie uitbesteden aan wervingsbureau of zelf doen?
Personeel werven Informatief

Werving en selectie uitbesteden aan wervingsbureau of zelf doen?

Twijfel jij bij het plaatsen van nieuwe vacatures steeds over het zelf blijven doen of om ervoor te kiezen om werving & selectie uit te besteden? In dit artikel zetten we de voors en tegens op een rij, zodat jij een objectieve keuze kunt maken.
Lees meer
Voordelen van samenwerken met een ABU-gecertificeerd uitzendbureau
Informatief Tips en tricks

Voordelen van samenwerken met een ABU-gecertificeerd uitzendbureau

Een belangrijk keurmerk binnen de uitzendbranche is het ABU-keurmerk. Wat betekent dit keurmerk eigenlijk en waarom moet je samenwerken met een ABU-gecertificeerd uitzendbureau? Je leest het hier!
Lees meer
Krappe arbeidsmarkt: feiten, cijfers en tips in 2024
Personeel werven Ontwikkelingen arbeidsmarkt

Krappe arbeidsmarkt: feiten, cijfers en tips in 2024

De krappe arbeidsmarkt blijft voorlopig. Maar personeel blijf je nodig hebben. Hier lees je feiten en cijfers over de arbeidsmarkt, en tips wat jíj kunt doen om je personeelstekort te doorbreken.
Lees meer
Alles over employer branding
Personeel werven Werkgeluk en behoud werknemers

Alles over employer branding

Lees hoe een sterke employer branding niet alleen helpt bij het aantrekken van kandidaten, maar ook bij het behouden van medewerkers. Hier vind je alles wat je moet weten over employer branding.
Lees meer